Martin:Anonymové,práskači a kádrováci v Čechách(celý článek + foto)

27.02.2012 13:50

V jednom meziválečném fejetonu píše Karel Čapek,jak moc se s bratrem Josefem

vždycky těšili na dopis od anonyma.Na dopis neodpovídali,ale měli však takovou

hru.Karel,brilantní spisovatel,vždycky bratrovi,skvělému malíři,toho člověka popsal:

Žlučovitého,závistivého,zakomplexovaného,nenávistného človíčka...a ten jej,stejně

perfektně nakreslil jako karikaturu.A oba se dobře bavili.

Třebaže nikdy nebudu tak dobře vládnout perem ani tužkou,jako tihle velikáni,

mám podobnou hru.Jenom si místo kresbiček dosazuji některé obličeje:-))))

Nicméně mně v posledních anonymních příspěvcích zaujalo jedno společné

téma.A tím je kádrování v soukromé firmě.

To mi připomnělo moje začátky ve Lhenicích před dvaceti lety.Dostával jsem

anonymní telefonáty typu:koho mám přijmout,propustit,kdo jaký je,co proved´,

s kým se spustil,co ukradl,jak žije...Dokonce jistý dlouholetý příslušník VB

se mi v té době nabízel,že mi prověří zájemce o zaměstnání ve Steře.

Myslel jsem si ,že to všechno má na svědomí dlouhá doba neupřímnosti

během komunizmu.Jaké však bylo moje překvapení,když před minulými komu-

nálními volbami přicházeli lidé zase s podobnou službou.A ejhle,nyní se

znovu objevují rady s kým mám ve firmě zamést.

Ach,tihle "domovní a uliční důvěrníci".Máme to my Češi asi v povaze.

Moje písecká babka mi kdysi vyprávěla(už jsem o tom někde psal),

jak hned první týden po příchodu Němců v roce 1939 stála před kanceláří

píseckého gestapa fronta udavačů,aby anonymně udali svého souseda,že

udělal doma načerno zabíjačku.

Takže,pro mě jsou anonymové,udavači,práskači a kádrováci  v jednom pytli.

A poslouchám rady velikána:"Anonymovi neodpovídej,ten diskutovati nechce,

ten čte jen sám sebe a poslouchá svoje myšlenky."